Konservera kantareller

av J

Drömmen gick i uppfyllelse. Med besked. Jag har inte hittat enstaka exemplar, kantarellkluster stora som brudbuketter har formligen kastat sig i min famn. Ibland har jag tvingat mig själv att kisa hela vägen fram till skolan för att slippa se, och därmed i timmar plocka, rensa, förädla. Och så säger lokalbefolkningen att det har varit ett förhållandevis dåligt kantarellår!

Om du liksom jag har en något tvångsmässig relation till svamp och kommer hem med skogsskatter till ett halvt kavalleri, kan du testa att koka in exempelvis kantareller. På så sätt kan de avnjutas även när säsongen är över. Det verkar finnas olika tillvägagångssätt, men de flesta är överens om att kantareller gör sig bättre på burk än i torkad form. Jag har testat receptet på Svampguidens sida. I ärlighetens namn har jag inte provat hur de smakar – jag har haft tillräckligt med färskvara. Och nu har jag sett en hel del trattkantareller i skogsbrynet också! Tur att dessa inte är kräsna, utan torkar fint utspridda på några tidningar.

