Värmländska nederlag, del två: Vad är det för fel på mina jordgubbar?

av J

När vi rensade i och runt örtagården i våras uppmuntrade vår lärare Ninnie oss att ta med oss växter hem. Jag begav mig direkt till jordgubbslandet för att gräva upp några plantor. De följande veckorna såg jag nöjt hur de trivdes och frodades i hinken jag ställt i ordning. De växte och växte. Och växte. Nästan lite väl mycket.

Till slut rådfrågade jag Dusko, klasskamraten som jag delar boende med under självhushållningskursen. Han konstaterade fort att allt var i sin ordning. Med ett undantag – det var inga jordgubbsplantor jag tagit hem. Utan ogräs. Eller som Dusko fort döpte om det till: Julianagubbar.

Titta gärna förbi bloggen i morgon igen, jag har sparat det bästa till sist. En historia där jag trycker gasen i botten …

