Småstulna lavendelkakor

av J

Just nu snurrar mycket kring att ta tillvara och förädla. Trädgårdslandet levererar, liksom örtagården och skogen. Man får vara kreativ för att få lite variation på matsedeln och inte tröttna på det som för tillfället bjuds.

En helt ny upptäckt för mig är lavendeldoftande shortbread-liknande mördegskakor. Med smak av linneskåp och brittisk sommar, skulle en drömmare kunna säga.

Receptet är långtidslånat av Alys Fowler som skrivit boken ”Slow gardening” samt haft tv-programmet ”Den njutbara trädgården”. Jag har översatt anvisningarna från en hemsida på engelska och justerat något, därav eventuella udda måttangivelser.

1 matsked finhackade lavendelblad + 1 matsked lavendelblommor (jag använde färska växter, men jag ger mig tusan på att det går precis lika bra med torkad vara)
150 gram kylskåpskallt smör
90 gram (en gnutta mer än 1 dl) strösocker
225 gram (3 ¾ dl) vetemjöl
1 äggula

Sätt ugnen på 160 grader. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt mjöl, äggula och lavendelblad och blanda väl. Knåda snabbt ihop till en jämn boll. Rulla bollen försiktigt till en cylinder (cirka 5-6 cm i diameter) på lätt mjölat bakbord. Dela cylindern i ungefär 16 skivor och placera dessa på en plåt med bakplåtspapper. Tryck fast lavendelblommor på ovansidan av varje skiva. Grädda i 12-15 minuter till dess att kakorna är fasta och ännu inte bruna. Låt svalna några minuter på plåten, sedan på galler.

Tips! En ogräddad degcylinder kan förvaras i kylen några dagar. Bara att plocka fram om du får besök. Eller vill moffa allena.

