Förortsproducerat

av J

Utskälld och omhuldad. Så grå, så grön. Hur ska jag kunna ge min del av staden korgen när den fyller mina korgar, hinkar och händer med allt som får mig andas – från botten upp?

Vad göra med fynden?

Rosenbladen fick ligga i sockerlag över natten. Sedan bredde jag ut dem på ett bakplåtspapper och torkade i ugnen på låg temperatur med luckan på glänt. Oväntat gott (inte alls så parfymerad smak som jag trott)! Kan användas som dekoration på tårtor eller bakelser. Om det blir några kvar efter provsmakningen, vill säga.

Grobladen förvällde jag snabbt i kokande vatten och frös in. Jag tänker framöver testa att tillverka egna dolmar och svepa in innehållet i denna vilda råvara i stället för vinblad. Finns på en gräsplätt nära dig.

Även fläderblommorna hamnade i frysen. Dem blir det saft av, som i sin tur förvandlas till flädersorbet.

Vinbären kommer från bortglömda, igenvuxna trädgårdar som jag drömmer om att få sköta. Glassen av dessa bär fick den perfekta, halvsmälta konsistensen. Ni vet, den man fick till som liten genom att veva runt en sked i Big Pack-paketet i en halvtimme.

Smultronen fick göra sällskap med blåbär i en paj. Tänkte här och nu avslöja min personliga bagares trick för att bären inte ska bli vattniga vid gräddning: Pudra över någon matsked potatismjöl över bären och rör runt. Mjölet suger upp vätskan och fyllningen behåller sin fasthet och saftighet.

