I en annan del av Europa

av J

Att dra eller inte dra runt på kameran. Detta i-landsproblem ställs jag inför varje gång det vankas resa, utflykt eller hederlig spankulering. Ofta (alltför ofta?) ger jag mig själv semester från att fota. Utan kameran är jag mer närvarande i stunden, samtidigt som kameran ger mig en ursäkt att stanna kvar i ögonblick och närma mig sådant som jag annars bara betraktat på artigt avstånd.

Under min ledighet i Berlin och Warszawa fick fotoapparaten vila. Och därmed också jag. Tack vare mitt resesällskaps mobil kan jag ändå bjuda på några gryniga glimtar från trippen.

Bästa Berlintraditionen: mango lassi på uteserveringar, helst litervis.

Vi hittade en risig, nedlagd servering där vi var redo att flytta in omgående.

Mat med doft, smak och färg från en svunnen tid.

Mormors hjärtmedicin.

Soppgrönsaker i buketter, mycket trevligare än inplastade tråg.

Jäkligt färsk fisk till salu.

På antikmarknaden Kolo finns det flera barer. Om man plötsligt skulle bli sugen på kotunga eller kall öl.

Så mycket glass, så lite tid.

