Hemmafrukost igen

av J

Tuggar med lite hemlängtan. För jag känner mig hemma också i Berlin och Warszawa, städerna jag nyss lämnat. Eller, rättare sagt: jag känner mig ungefär lika hemma och borta där som här.

Muggarna kommer från en liten butik i Wwa. Samma modell fanns förr i höga staplar i restaurangen på färjan till Polen. I början av evighetslånga sommarlov drack jag te eller fruktkompott ur sådana, blickade ut över Östersjön och oroade mig för övergödningen av mitt närmaste hav. Det enda hav jag sett.

Muggarna jag köpt av nostalgiska skäl saknar rederilogotyper och pryds i stället av namnet på ett område i Warszawa respektive ett stiliserat paket cigg. Det vegetariska pålägget på mackan släpade jag för övrigt också hem från Polen. Där finns ett fint utbud av inhemska vegetariska matvaror.

