Stinas stuga

av J

I veckan drog Frida med mig till en visning av Stinas stuga några mil bortom Sunne.

Strax intill huset låg en tjärn.

Jag fick öva mig hela vägen ner till den, öva på att inte tänka på fästingarna i det höfthöga gräset som vi klev igenom. Frida har vid ett ett tillfälle sagt att hon vägrar att vara rädd. Det har fastnat i mig. Jag jobbar också på att bli mer bångstyrig när rädslan lägger armarna om mig. Men visst kan det vara svårt att skilja på varnande, välmenta omfamningar och kvävande grepp!

Jag önskar att Frida kunde få bo i stugan. Hon matchade till och med gräslöksblommorna som växte utanför.

I och runt huset fanns det spår efter ett annat liv. Som vanligt fastnade jag för stilleben som bara råkat bli. Som vi människor.

Bakom huset låg havet. Ett vattendrag av vallört med vinden som vågmaskin.

Vallört kan man för övrigt göra gödselvatten av, liksom nässlor. Vallört innehåller fosfor och kalcium, vilket är mumma för mycket på marken. Lägg vallört i vatten så att den täcks helt, ställ i skuggan och stå ut med stanken en vecka. Späd sedan med tio till femton delar vatten. Undvik att hälla gödselvattnet direkt på bladen, vi snackar om kraftfulla grejer!

En liten husspekulant passade på att inspektera samtliga brevlådor. Hon kontrollräknade och meddelade att där fanns tjugosju stycken. Jag borde nog repetera grundkursen i matematik, för jag fick det till ynka fem.

Efter visningen fick vi följa med hem till grannarna. De vill gärna att fler ska flytta till det lilla samhället som snart bara består av just dem. Familjen bor för tillfället, och troligtvis några år framöver, i en mindre stuga medan deras hus intill renoveras. Trappen och skosnören verkar vara lillans favoritleksak.

Det var oerhört inspirerande att se hur två vuxna, tre barn och en stor hund inte bara klarar sig, utan trivs, på mindre än trettio kvadrat plus sovloft.  Trots att vi var fyra gäster kändes det underligt nog inte ens trångt. Jag blev så tagen av detta att jag glömde att dokumentera boendet. Jag försöker dölja tabben genom att fylla ut med fler barnbilder i stället, sådant brukar kunna distrahera.

Fler gulligheter för att avleda er uppmärksamhet:

Katt i korg.

Prepubertal kanin.

Killingar som käbblar om den enda fungerande spenen.

