Sy ett mobilfodral

av J

Jag är ingen tekniknörd, tvärtom bryr jag mig förhållandevis lite om elektroniska prylar. Men när min mobil kapsejsade efter många års halvtrogen tjänst var jag illa tvungen att skaffa en ny. Och jag måste säga att jag verkligen tycker om nykomlingen (särskilt dess kamera). Jag vill att den ska hålla lika länge som den förra och därför har jag knåpat ihop ett skyddande fodral. Ett sådant behövs inte minst nu, när jag dagligen rör mig bland sågspån, jord och gödsel.

Jag struntar i att redovisa det misslyckade första försöket då jag gav mig in på att karda och tova ull och hoppar direkt till slutversionen.

Ba göre:

Om du vill ha fler fack i fodralet, till exempel till hörlurar eller en tjugolapp, börjar du med att klippa till ett stycke tyg i lämplig storlek. Testa dig fram och vik tyget så att det bildas fack. Kom ihåg att tygets mönster ska ligga inåt, så att det syns när du öppnar fodralet. Fålla gärna kanten för stilig finish.

Sicksacka där tyget kan repa upp sig – jag försöker alltid att slacker-sy och utnyttja tygets stadkant så långt det går. Sy ihop härligheten.

Det tog 28 år av motstånd, men i dag kan jag konstatera att det verkligen lönar sig att stryka tyget för att förstärka dess vikningar innan man syr. Färre knappnålar behövs och arbetet går mycket smidigare.

Ta ett stycke filt, gärna styvare och slitstarkare än hobbyfilten jag använt. Filt är ett på många sätt förlåtande material som låter oss med bara lite sömnadsvana komma undan. Vik filtstycket runt facken (om du sytt sådana) eller så att det passar din mobiltelefon. Klipp. Fodralet ska få ett lock med vågiga, rundade kanter (tänk markis!). Lev som om det inte finns någon morgondag och frihandsklipp eller återanvänd en bit papper genom att experimentera där först. Nåla sedan fast och klipp ut enligt mönstret.

Sy en raksöm längs fodralets öppna sidor, ända dit locket börjar.

Fäst en fin knapp mitt på det stängda locket och en, lika fin, några centimeter längre ner, på fodralets framsida. Om din filt är sladdrig som min kan det behövas några tryckknappar längst ut på locket också, på de yttersta rundningarna.

Dags att fixa en förslutningskonstruktion! Ta ett stycke virktråd, slå en ”åtta” mellan de båda knapparna och knyt ihop ändarna.

Färdig!

