Från primörer till växtstöd. Eller vad gjort i stället för att blogga.

av J

För att lätta upp stämningen efter förra inlägget slänger jag in ett gäng blandade mobilbilder på från dagar som gått. Bra dagar.

Ljuvliga tidsbovar? Guilty as charged.

Bönor som läggs i blöt före sådd. Också jävligt skyldiga.

För att inte tala om dessa bönor! De envisas med att anlägga ett trädgårdsland så att vi ska ha något att äta framöver. Här funderar de på vilka grönsaker som trivs bra på friland, i vår ömsom torra, ömsom tunga och kladdig lerjord. Dagens ungdom, alltså …

The masterplan. Upphovsrättsskyddad av Gud och alla änglar i himlen.

På tal om Gud. Jag har inte hittat hem i någon religion, men skulle kunna tänka mig att bli kristen om det delas ut sådana här stiliga tröjor till alla som går i mål. Ej till salu på kyrkans loppis. Trots tjat från undertecknad.

Sättpotatisstress – den nya folksjukdomen. Varsågod kvällstidningarna, löpsedeln är färdigskriven.

Allt ska tillbaka ner i jorden. Om täckodling lever upp till förväntningarna blir jag dess främsta anhängare. Jämte Stefan då, som ofta nämner odlingsmetoden. Jag drömmer om min framtida bohemiska trädgård där jag skämmer bort och matar maskarna, som i sin tur gör en stor del av jobbet åt mig. Där inget är avfall, utan allt en tillgång. Där ogräsrensning är en sådan där mardröm som man lättat vaknar upp från.

Sofia och Dubbel-E gör i ordning hönsgården inför kacklarnas ankomst.

Vedstaplarpaus i solen.

Vedklyven kräver sina offer.

Hej, jag heter Jan och jag är primörmissbrukare.

Klassens rockstjärna hanterar basilikaplantorna varsamt.

Stefan glömmer sin Harley Davidson för en stund och stöttar upp en tomatplanta.

Simon laddar inför nästa omgång gödselskyffling.

En journalist från magasinet Filter kom ända från huvudstaden för att hjälpa oss med denna syssla. Och för att visa senaste scarfmodet.

Och så en uppvisning av naturliga, hemmagjorda växtstöd, direkt från catwalken på Kretsloppshuset i Södra viken. Spindelvävsmodellen känns helrätt i sommar. Perfekt för den vågade.

Spontant ihopfätade vidjor är en klassiker som aldrig slår fel.

Det är detaljerna som gör det! Lägg märke till sjön i bakgrunden, givetvis i säsongens självklara färgval: badsjöblått.

Nytt i årets kollektion – pinnar. Både till vardags och till fest.

Pinnen, eller den något kraftigare grenen, återkommer även i form av hemmagjorda plantskyltar/växtetiketter. Varje sann gardenista täljer till en egen med kniven hen självklart alltid bär med sig.

