Ny kamerarem på under minuten

av J

Av en snutt lina som jag hittat på gatan knåpade jag ihop en kamerarem med maritim känsla. Kostade noll och inget. Nu slipper jag gå omkring som en levande reklampelare med en företagslogotyp runt halsen.

Ba gör en egen! Du behöver:
Mjuk lina – funnen, vunnen eller köpt. Min var cirka 140 cm lång och troligtvis av nylon.
Två små hakar från till exempel nyckelband (brukar delas ut gratis på mässor och events. Stash and trash!).
Eventuellt bomullsband, nål och tråd.

Slå på SR Världen för att komma i stämning.
Klipp loss hakarna från nyckelbandet. Mitt nyckelband kom från en stor köttleverantör, så det kändes extra skoj att slakta det.

Trä hakarna på varsin ände av linan, dra dem ungefär 16 centimeter upp.
Knyt en överhandsknop i åtta för att fästa varje hake; Forma en ögla och låt tampen gå ett halvt varv runt linan. Liknar ett &-tecken.

För in tampen i öglan underifrån så att den låser sig.
Sätt fast metallhakarna i kamerans remfästen. Be en stilla bön för att remmen ska hålla. Eller dra nål och tråd genom knopen för att säkra.

Min lina var väldigt fransig i ändarna. Innan jag satte igång sydde jag på en remsa av bomullsband för att hålla ihop den. Detta steg kan emellertid hoppas över om linan du använder är i bättre skick än min. När jag sökte på nätet efter knopar fastnade jag först för kastlineknop/munkkop. Den hade varit tjusig, men min lina var dessvärre lite för kort för att räcka till.

