Iskall comeback

av J

När jag var hemma hos mamma senast dammade vi av min gamla glassmaskin. Jag har alltid varit tokig i glass och fick maskinen när jag gick i tredje klass. Men den användes bara tre gånger – jag tyckte att glassen smakade konstigt. Inte alls som tresmaken (jordgubb, päron, vanilj) man köpte i affären. Jordgubbsglassen, gjord på färska jordgubbar, smakade faktiskt som jordgubbar. Det kändes ovant och fel.

Nästan tjugo år senare fick glassmaskinen äntligen revansch. Vi följde detta recept, men dubblade (minst) de godaste ingredienserna. Ös på med körsbär, mandel och riven choklad! Vi fiskade upp körsbär ur en burk med körsbärskompott från den polska mataffären och glömde visst att skära bären i bitar. Saften som körsbären låg i redde vi med lite potatismjöl och värmde till en sås.

Den som inte äger någon glassmaskin behöver inte fördärva grädden med salta tårar. Gör i stället Theresias saffransglass i en gammal mjölkkartong och servera med varm hallonsås. Gott så att man blir galen.

Beskuren bild lånad från Theresias blogg Söta saker.

