Bröd byggde denna kropp

av J

Är det något jag verkligen tycker om så är det bröd. Från knäcke med kummin till sura skapelser med frasig skorpa. Alla restaurangbesök betygsätts utifrån vad som ligger i brödkorgen.

Glass, potatis och lök är andra storfavoriter, men brödet både tar och vinner fajten. Kolhydraterna och jag har delat brythjärta med varandra.

När vi hade en bröddag i skolan var jag lycklig och gick som på mjöldammsmoln. Låt oss se vad som fastnade i mobilkameran, trots att surdegskladd gjorde fotomöjligheterna begränsade.

Förkläde på och fram med mjölet! Visste du att ekologiskt mjöl innehåller fler jästsporer och mineraler som kickar igång surdegsprocessen? Brödet på bilden är en improviserad variant med honungsvatten till degspad, mortlade teflingor, fikon och valnötter.

Det var en perfekt förmiddag för att kura inomhus och baka. Medan brödet jäste passade jag på att utforska lokalerna där vi befann oss för dagen. Som vanligt fastnade jag för en del till synes oansenliga detaljer.

Längst upp hittade jag en hemlighetsfull mörk vind …

I hissen tillbaka till köket mötte jag bagarfröken. Hon kände sig förföljd av jästsporer som angrep från alla håll och kanter.

Och så började frossan. Nybakta kumminkex och underbara tunnbröd som är enkla att svänga ihop i en stekpanna. Sugen? Gör så här och tacka mig sedan.

Mjukt tunnbröd

25 g jäst
75 g smält smör
7 dl ljummen mjölk
¼ dl sötning, till exempel socker
1-2 tsk fänkål
1 ½ tsk salt
3 dl grahamsmjöl
1 tsk hjorthornssalt
Cirka 11 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält matfett, tillsätt mjölk och temperera till ljummet. Lös jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten av ingredienserna, avsluta med mjölet som ska vara blandat med hjorthornssaltet. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, den ska kännas ganska lös. Jäs övertäckt i 40 minuter. Ta upp och knåda degen en stund. Dela den i 16-20 bitar, kavla ut och grädda i torr stekpanna 2 minuter per sida. Låt kakorna kallna i en handduk på galler.

Om ni ber riktigt snällt ska jag dela med mig av ett annat av mina bästa, stulna brödrecept. Det förutsätter emellertid en del påtryckningar för anteckningarna ligger för tillfället nedhasade bakom en tung köpmansdisk och grunnar på livet.

