Grönt för den gröna – tips från proffset

av J

Jag har bestämt mig för att fråga. Och inte rädas att framstå som barnslig eller ointellektuell. Under kursen i självhushållning har det mynnat ut i en rad udda spörsmål. Till exempel har jag förhört mig om det är möjligt att göra en stor ask av näver och använda som miljövänlig kista vid jordfästningar. Och om det skulle gå att koka tjära direkt i en stubbe i skogen, vevandes runt med en slev som ett sopplagande troll.

När trädgårdskonsulenten kom på besök för att prata om trädgårdsplanering, gröngödsling och växtföljd (att rotera det man odlar under årens lopp) var det dags igen. Jag räckte upp handen och bad om en tio i topp-lista för nybörjare eller odlare med dåligt självförtroende. Och så räknade jag högt på fingrarna till dess att trädgårdskonsulenten kommit med tillräckligt många spontana förslag:

Potatis
Plocksallad
Squash
Rödbeta
Pumpa
Sättlök eller salladslök från frö
Salladsärt
Mangold
Ringblomma
Svarta vinbär

Den med ännu sämre självförtroende (eller den trädgårdslösa) kan välja att spira solrosskott i fönstret i stället. Strö ut solrosfrön, med skal, ganska tätt över ett lager genomvattnad jord. På bilden ovan har jag spirat i en gammal champinjonbytta. Tryck till lätt och trä eventuellt en påse över för att bevara fukten (tas bort så fort något grönt visat sig). Håll fuktigt och skörda när skotten blivit några centimeter långa. Skölj och missbruka! Komplettera eventuellt med terapi.

