En rädsla lättare

av J

I går började skolan igen efter några dagars påskledighet. Mer än en månad av kursen har gått och jag kan konstatera att det var värt det. Att säga upp sig och dra var rätt beslut – inga tvivel. Rädslorna jag kände för ett halvår sedan känns alltmer fjärran. Nya rädslor dyker förstås upp, men att kunna se de gamla försvinna i backspegeln ger en skön känsla och stärker mig ända ut i nagelbanden.

Kryp gärna ner en stund under lapptäcket av ögonblick som jag bäddat med här nedan. Det är sammansatt av bilder från dagarna i skogen, direkt från min nya mobiltelefon som jag haft en vecka eller två.

Den gamla luren har trasig högtalare och rader av döda pixlar på skärmen. Nästan åtta år gammal får den gå i välförtjänt pension (jag ska ”bara” skriva av en miljard hjärtevärmande sms som jag vill spara). Det gör gott att slita ut saker ordentligt, det betyder att de verkligen behövts. Eller ungefär som läraren sa första dagen i skolan: hellre slajda ner i graven väl använd än hel och ren, undrande om man över huvud taget levat.

